Sabtu, Jun 27, 2009

Bayangkan…..Telefon bimbit tanpa muzik.

Aku ada 1 biji ‘hanfon’ yang tak berbunyi. Baik panggilan masuk atau pun keypad tone. Telefon aku ni memang tak berbunyi langsung….berbunyi hanya, bila aku hempas ke lantai atau lemparkan ke dinding.

Ada kawan-kawan komplen susah nak hubungi aku. Panggil-panggil susah nak jawab. Memang la, dah tak berbunyi. Tapi ada lampu-lampu yang menyala-nyala bila ada panggilan masuk. Hahaha. Cuma selalu la terlepas pandang bila lampu tu menyala. Jadi, misscall la jawabnya.

Jika dengan visual ( lampu atau tampakan 2D/3D ) kita memang sering terlepas pandang. Jika memandang pula, selalu terjadi ‘silap mata’. Seni optikal ini memang hebat! Tetapi ada kelemahannya. Contoh, si buta takkan berupaya menikmati cahaya bulan atau karya catan. Tetapi berbeza dengan bunyi atau muzik. Jika Seni optikal itu hebat, tetapi muzik pula..dahsyat!

Jadi, hebat bagaimana pun ‘hanfon’ kita, dengan “ ‘blue’tut ” atau dengan multi function nye ke…kita masih perlukan bunyi setidak-tidaknya bunyi kentot !..kan? Tanpa bunyi mahupun muzik… ‘hanfon’ anda tak sempurna fungsinya sebagai alat dan keperluan kebendaan zaman ini.

Jika dulu, orang ramai nak mendengar muzik lebih banyak nonton konsert atau nonton filem di pawagam, kini orang lebih banyak mendengar muzik menerusi ‘hanfon’ daripada mendengar radio..malah..ada yang mendengar radio pun menerusi ‘hanfon’….percaya tak? Jadi.. ‘hanfon’ atau muzik yang lebih berpengaruh? Atau…teknologi berkehendakkan seni atau seni memerlukan teknologi? Sape nak sape ni?


*hanfon - handphone ( Telefon Bimbit )

Selasa, Jun 23, 2009

C - Dalam Muzik


C

Not pertama dalam skala natural. Seperti not-not yang lain, ada nilai Cb, Cbb, C# dan C##. Ada dua ‘kunci rumah’ iaitu Major dan Minor. Frekuensi not C natural sekitar 16.35hz. Jika mendengar kenyataan “ In C “ maksudnya 1. Muzik dalam key C major atau 2. instrument ‘non-tansposing’ seperti Trumpet. Dalam treble clef duduknya C tengah di bawah garis staff. Dalam C cleff pula susunannya SCTB (C=contralto) berbeza dari SATB (A=alto).

CARMA, tidak diketahui asal usul lahirnya perkataan ini. Tetapi bagi

penulis, ia di perkenalkan oleh seorang teman, kerjanya…carma ( cari makan ) - dalam muzik. Ini perkataan melayu, trend gabungan 2 perkataan ini sangat banyak digunakan dalam bahasa Indonesia contohnya CURHAT – curahan hati. Hah hah haaa…..

Gabungan perkataan yang menjadi satu atau dengan kata lain – ringkasan perkataan (short hand) ini juga berkembang banyak di internet dalam bahasa ‘chating’ seperti WTF – what the fuck !...hahahahaha..

CIBAI… perkataan ini jika tersalah 1 ejaan akan menjadi CABAI. Cabai adalah Cili atau Lada. Perkataan ini biasa digunakan oleh orang di utara semenanjung Malaysia spt di Kedah. Apabila pemuzik mendengar komposer atau konduktor berkata “ sound macam cibai ” atau “ main macam cibai “ maka bagi pemuzik atau kru, bertenanglah. Ini contoh makian biasa dalam latihan. Malah, ia lebih ketara di sebut ketika sesi sound check. Sesiapa yang mendengarnya..maka tercibailah mereka. Ops..terlupa! Cibai ini ertinya ‘kontol’ lelaki. Dalam kamus DEWAN tiada tercatat sebarang makna. Barangkali ini versi old testament.

Khamis, Jun 04, 2009

KISAH SEORANG SAHABAT.

Aku ingin tintakan sedikit pengalaman kecil dari seorang sahabat yang agak lama aku kenal.

Mamat ni tak lama lagi nak belayar, pergi mengaji ilmu agama. Agamanya Islam. Belajar di peringkat Master, di UK. Kini dia tengah sibuk mencari/mengumpul dana buat belanja belajar di sana. Dia pergi bersama keluarga ( anak isteri ).

Sepanjang usaha mengumpul dana ni, banyaklah dia bertemu dengan insan-insan yang seharusnya membantu beliau. Kebanyakkan manusia yang ditemuinya tidak begitu banyak membantu baik dari segi wang itu sendiri mahupun idea untuk mengumpul dana. Dari kisah-kisah yang dibualkannya pada aku, nyata sekali manusia ini begitu lemah sekali sifatnya. Hingga kita tidak akan faham mengapa mereka bekerja, untuk apa mereka ini hidup dan tujuan apa mereka hidup.

Aku anjurkan pada sahabat ini, minta sahaja pada mubaligh-mubaligh Kristian atau gereja. Aku yakin, mereka akan segera memenuhi keperluan hamba allah sahabat ku ini, aku boleh confirm, sumbangan mubaligh-mubaligh ni pasti tanpa amalan riba’. Kah kah…. Cagarannya? Usah cerita la…kah kah…

Kini, sahabat kita ni dapat idea untuk kumpul dana dengan cara. 1 sumbangan akan dapat free 1 keping CD nyanyiannya. Hahahaha..idea baekk punyaa. Lagu yang menarik dan nyanyian yang ikhlas. Produk ini turun dari syurga hatinya. Karya ini hasil rintihan jiwanya. Mana nak dapat kat pasaran luar. Lagu sedap nak mampos..dengar bole sampai mampos.hahaha. Betul beb…serius. Aria mana ada tipu-tipu

Pengalaman beliau aku ambil sebagai sesuatu yang sangat berharga. Selepas ini, aku tiada teman ngeteh lagi di kawasan kediaman aku.

Isnin, Jun 01, 2009

B

Duduk di not ke-7 dalam skala natural C. Terdapat juga Bb (flat), Bbb, B nat, B# dan B##. Key masih juga B major dan B minor. Namun nilai B ini di Jerman adalah sama dengan Bb atau H

sedangkan Bb=Bbb. Ini berlaku bila mana Johann Sebastian Bach dalam karangan The Art of Fugue menggunakan sedemikian rupa – motof BACH* . Kes seperti ini boleh berlaku pada mana-mana not jua, A,B,C dan seterusnya. Mengubah tuning sesuatu not juga boleh berlaku menurut kehendak komposer/pemuzik.



B bagi kita juga boleh di ubah menjadi perkataan Bontot. Iaitu punggung tempat keluarnya tahi dan kentot kita. Bagi bontot wanita, bisa menjadi sexual attraction kepada ‘sang jejaka’. B..besar fungsinya.

MOTIF Bach.




* In music, the BACH motif is the sequence of notes B flat, A, C, B natural. Bach's use of this cruciform melody in reference to himself extended to its inversion, retrograde, retrograde-inversion, and all transpositions thereof.